Przedsiębiorstwa prowadzące handel zagraniczny zmagają się z licznymi obowiązkami podatkowymi i celnymi. Zakres tych obowiązków zależy od tego, czy transakcje są przeprowadzane w ramach Unii Europejskiej, czy poza nią. W przypadku krajów trzecich formalności są bardziej skomplikowane i wymagają specjalistycznej wiedzy. Zgłoszenie celne wymaga znajomości elementów wartości kalkulacyjnej, ograniczeń taryfowych i pozataryfowych, reguł pochodzenia towarów oraz umiejętności stosowania sankcji nałożonych przez UE. Ustawodawstwo celne oferuje jednak szereg uproszczeń, które pozwalają zoptymalizować te obowiązki.
Celne procedury uproszczone: Definicja i korzyści
Celne procedury uproszczone to szereg usprawnień w realizacji zgłoszeń celnych, umożliwiających przedsiębiorcom uzyskanie konkretnych oszczędności poprzez:
- Szybsze zwolnienie środka transportu, skracając czas oczekiwania na odprawę celną do minimum.
- Możliwość dysponowania towarem przed uiszczeniem należności celnych.
- Zmniejszenie kosztów poprzez eliminację konieczności dostarczania towarów do urzędu celnego.
- Możliwość dokonywania odpraw eksportowych poza godzinami pracy urzędu celnego.
- Zwiększenie wiarygodności wobec kontrahentów zagranicznych dzięki stosowaniu profesjonalnych procedur.
Rodzaje procedur uproszczonych
Obecnie w obrocie towarowym z zagranicą obowiązują następujące procedury uproszczone:
- Status upoważnionego przedsiębiorcy AEO: Posiadanie statusu AEO daje szereg przywilejów, takich jak mniejsza liczba kontroli i priorytetowe ich przeprowadzanie.
- Zgłoszenie uproszczone: Umożliwia złożenie zgłoszenia celnego z pominięciem niektórych dokumentów.
- Wpis do rejestru zgłaszającego: Pozwala na odnotowywanie zgłoszeń celnych w rejestrze prowadzonym przez przedsiębiorcę.
- Scentralizowana odprawa celna: Umożliwia uzyskanie w jednym z państw UE pozwolenia na wszystkie operacje celne w całej Unii.
- Stosowanie specjalnego rodzaju zamknięć celnych: Nadawcy przesyłek celnych mogą używać własnych zamknięć celnych wydanych przez organy celne.
- Otwarcie/zamknięcie tranzytu TIR: Posiadacz pozwolenia może samodzielnie otwierać i kończyć tranzyt TIR.
- Otwarcie/zamknięcie tranzytu T1: Posiadacz pozwolenia może samodzielnie otwierać i kończyć tranzyt T1.
- Miejsce uznane do odpraw celnych: Umożliwia przedstawienie towaru do odprawy celnej w miejscu uznanym przez organy celne, bez konieczności przejazdu do urzędu celnego.
Procedura uproszczona VAT (art. 33a ustawy o VAT)
Należy pamiętać, że procedura uproszczona VAT, wynikająca z art. 33a ustawy o podatku VAT, nie jest celną procedurą uproszczoną w ścisłym tego słowa znaczeniu, ponieważ ma źródło w uregulowaniach podatkowych (krajowych), a nie celnych (unijnych). Niemniej jednak stosowanie tego przepisu niesie ze sobą duże korzyści dla importerów.
Procedura uproszczona VAT polega na tym, że podatek należny od importu nie jest wpłacany od razu, a VAT (zarówno należny, jak i naliczony) są wykazywane dopiero w miesięcznym rozliczeniu podatkowym (JPK_V7). Aby móc skorzystać z tego uproszczenia, wystarczy złożyć Naczelnikowi Urzędu Celno-Skarbowego specjalne oświadczenie, które może zostać opatrzone podpisem elektronicznym i przesłane za pośrednictwem platformy PUESC lub poczty elektronicznej.
Rozszerzenie grupy podatników uprawnionych do rozliczania podatku VAT w deklaracji podatkowej
Od 1 lipca 2020 r. rozszerzono grupę podatników uprawnionych do rozliczania podatku z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Rozliczenie takie przysługuje każdemu importerowi, który skorzysta z usług agencji celnej jako przedstawiciela, niezależnie od charakteru przedstawicielstwa (bezpośrednie czy pośrednie).