GVMS, GMR, IBF, EIDR: Minimalizacja problemów na granicy UE-GB od 1 stycznia 2022 roku

Minimalizacja problemów na granicy UE-GB od 1 stycznia 2022 roku

Od 1 stycznia 2022 r. obowiązują nowe, bardziej rygorystyczne wymagania związane z przewozem towarów przez granicę UE / Wielka Brytania. Wprowadzają one pełną kontrolę celną zarówno w eksporcie, jak i imporcie do Zjednoczonego Królestwa.

Goods Vehicle Movement Service (GVMS)

GVMS, czyli Platforma Obsługi Przewozu Samochodami Ciężarowymi, jest obowiązkowa dla wszystkich przewoźników i spedytorów, którzy chcą przewozić towar do i z Wielkiej Brytanii. Brak rejestracji skutkuje brakiem zgody na wjazd na prom lub do pociągu, brakiem możliwości przekroczenia granicy UE/Wielkiej Brytanii oraz brakiem możliwości przeprowadzenia kontroli celnej towarów.

Rejestrację zaleca się przeprowadzić jak najszybciej. Agencja Celna służy pomocą doświadczonych specjalistów na każdym etapie tego procesu.

Obowiązek rejestracji w systemie GVMS dotyczy:

  • niezależnych kierowców przewożących towary i samodzielnie załatwiających formalności celne,
  • firm, które powierzają wykonawcom odbiór towarów w imieniu innej firmy,
  • firm logistycznych, oferujących przewóz towarów i realizację procesów celnych w imieniu innej firmy,
  • dużych firm detalicznych, które zajmują się transportem i deklaracją własnych towarów.
  • W celu rejestracji w usłudze GVMS należy posiadać:

  • Konto w portalu rządowym Government Gateway (można je utworzyć podczas rejestracji w GVMS),
  • Brytyjski Numer Rejestracji i Identyfikacji Podmiotu Gospodarczego (EORI) – nawet jeśli posiadamy działalność jest zarejestrowaną w UE.
  • W przypadku braku wspomnianego wyżej konta i/lub rejestracji w brytyjskim EORI, Agencja Celna może pomóc w przeprowadzeniu tych formalności.

    Dokumenty potrzebne na przejściach granicznych GB po 1 stycznia 2022 r.

    Jeszcze przed dotarciem do granicy, kierowcy muszą mieć odpowiednie, przygotowane wcześniej zgłoszenia. Poza dokumentacją celną należy pamiętać o dokumentach osobistych i dokumentach środka przewozowego. Od 1 stycznia 2022 r. kierowcy nie dysponujący taką dokumentacją nie będą mogli przekroczyć granicy i zostaną zatrzymani lub w niektórych przypadkach zawróceni.

    Numer Referencyjny Przewozu Towarów (GMR)

    Rejestracja w usłudze GVMS, posiadanie identyfikatora użytkowania bramy rządowej i numeru EORI GB, pozwala generować numery GMR. Numer GMR to pojedynczy numer referencyjny łączący wcześniej złożone referencje zgłoszenia. Można utworzyć tylko jeden numer referencyjny na pojazd.

    GMR może utworzyć kierowca przewożący towary, ale może to zrobić również agent celny lub spedytor. Agencja Celna tworzy numery GMR i przekazuje je kierowcom.

    Kiedy należy skierować się do Wewnętrznego Urzędu Celnego (Inland Border Facility – IBF)?

    Od 1 stycznia 2022 r. kierowcy mogą być zmuszeni do odprawy celnej w brytyjskim Wewnętrznym Urzędzie Celnym (IBF) przed opuszczeniem Wielkiej Brytanii lub wjazdem na jej teren. Status towarów (odprawiony/zatrzymany) można uzyskać w panelu w systemie GVMS. Jeżeli wymagana jest inspekcja, po opuszczeniu terminalu kierowca musi niezwłocznie udać się do Wewnętrznego Urzędu Celnego (IBF). Sprawdzenie statusu towarów nie wymaga rejestracji w systemie GMVS, wystarczy do tego numer GMR.

    Agencja Celna pomaga swoim klientom i ma doświadczenie w rejestracji usługi GVMS i pozyskiwaniu kodów GMR.

    Udostępnij:

    Podobne

    CBAM (graniczny podatek węglowy) – co to jest? CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism), określany jako graniczny podatek węglowy, to mechanizm...
    Wpływ unijnych sankcji na rynek: Zakaz importu niektórych wyrobów z żelaza i stali W marcu 2014 roku Unia Europejska, reagując...
    Terminy i procedury sprawozdania CBAM – co musisz wiedzieć? Sprawozdanie CBAM wynika z projektu Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM), którego...
    Czym jest numer EORI? – Numer EORI (Economic Operators’ Registration and Identification) jest kluczowym identyfikatorem w systemie celnym UE, umożliwiającym...