0

Koszyk

Zamknij

Brak produktów w koszyku.

Konsekwencje zakazu transportu drogowego dla rosyjskich i białoruskich przewoźników dla logistyki

Z dniem 9 kwietnia 2022 roku, na terenie Unii Europejskiej wszedł w życie zakaz transportu drogowego dla przewoźników z Rosji i Białorusi. Niniejszy zakaz został wprowadzony na mocy ROZPORZĄDZENIA RADY (UE) 2022/576. W pierwszym tygodniu obowiązywania zakazu, przewidziano okres przejściowy, umożliwiając firmom transportowym z Rosji i Białorusi dokończenie rozpoczętych kursów. Kierowcy ciężarówek z tych krajów, którzy w tym czasie przebywali na terenie Polski, byli zobowiązani opuścić terytorium naszego kraju do 16 kwietnia.

Wyjątki od zakazu

Warto zaznaczyć, że przepisy wprowadzające zakaz przewidują szereg wyjątków. Nie obejmuje on między innymi usług pocztowych oraz towarów transportowanych tranzytem między obwodem kaliningradzkim a pozostałą częścią terytorium Rosji i Białorusi. Ustanowienie korytarza tranzytowego przez Polskę i Litwę, w kontekście zaostrzania przepisów, może budzić zdziwienie.

Ponadto, każde państwo członkowskie UE zachowuje prawo do udzielenia zezwolenia na wykonanie przewozu drogowego towarów przez przedsiębiorstwo transportowe z Rosji lub Białorusi, jeżeli uzna taki transport za niezbędny w celu:

  • Przywozu lub transportu do Unii paliw kopalnych oraz metali.
  • Zakupu, przywozu lub transportu produktów farmaceutycznych, medycznych, rolnych i spożywczych, a także nawozów.
  • Działań o charakterze humanitarnym.
  • Funkcjonowania przedstawicielstw dyplomatycznych i konsularnych Unii i państw członkowskich w Rosji, lub organizacji międzynarodowych w Rosji korzystających z immunitetów.
  • Przekazania lub wywozu do Rosji dóbr kultury, które są przedmiotem wypożyczenia w ramach współpracy kulturalnej z Rosją.

Możliwość retorsji

W związku z wprowadzeniem zakazu, można oczekiwać podobnych restrykcji ze strony Białorusi i Rosji, wymierzonych w przewoźników z UE. Do czasu ich wprowadzenia, ilość przewozów do tych państw może wzrosnąć, szczególnie w przypadku przewoźników z Polski i Litwy, którzy specjalizują się w transportach na Wschód. Oprócz aspektów ekonomicznych, decyzje w tym zakresie będą uwzględniały również względy moralne i techniczne.

Ostateczny termin wejścia w życie zakazu transportu drogowego dla rosyjskich i białoruskich przewoźników, wraz z innymi ograniczeniami przewidzianymi w piątym pakiecie sankcji, upływa 16 kwietnia 2022 roku.

Wcześniej, w artykułach poruszaliśmy tematy związane z wojną w Ukrainie i jej wpływem na sytuację firm prowadzących wymianę handlową ze Wschodem, problemami przewoźników i agencji celnych, takie jak:

  • Realizacja kontraktów biznesowych w obliczu sankcji nałożonych na Rosję i Białoruś.
  • Wywóz towarów podwójnego zastosowania (“dual use”) do Rosji i Białorusi.
  • Kwestie celne związane z pomocą humanitarną dla Ukrainy.
  • Sankcje nałożone na Białoruś.

Zobowiązujemy się do dalszego monitorowania i analizowania wszelkich zmian, służąc naszym partnerom pomocą i doradztwem w tym trudnym okresie.

Udostępnij:

Podobne

Potwierdzenie zawarcia umowy przewozowej między nadawcą, przewoźnikiem a odbiorcą stanowi Międzynarodowy List Przewozowy CMR (Convention relative au contrat de transport...
Z dniem 1 października bieżącego roku Ukraina oficjalnie przystąpiła do Konwencji WPT (Konwencja o wspólnej procedurze tranzytowej). Oznacza to, że...
Uruchomienie nowego połączenia morskiego MSC Qingdao-Polska otwiera nowe perspektywy dla importerów i eksporterów, stanowiąc istotną zmianę w transporcie morskim. Agencja...
Tranzyt Hrubieszów to profesjonalna obsługa celna, procedury T1/T2 oraz wsparcie w międzynarodowym przewozie towarów przez wschodnią granicę Polski