Warunki dostawy FAS (Free Alongside Ship) Incoterms 2020
FAS Incoterms 2020 (Free Alongside Ship) oznacza, że ryzyko przechodzi na kupującego, gdy towary zostaną dostarczone wzdłuż burty statku. Nie zaleca się stosowania tej reguły, jeśli kupujący nie jest w stanie pokryć kosztów związanych z eksportem towaru. Formuły z grupy F wymagają wcześniejszego podania portu nadania.
Przykład: FAS Gdańsk Incoterms 2020
Autorem Incoterms jest Międzynarodowa Izba Handlowa.
Dostawa i ryzyko
FAS (Free Alongside Ship) – “Dostarczone wzdłuż burty statku” oznacza, że sprzedający dostarcza towary do kupującego, gdy towary są umieszczone wzdłuż burty statku (np. na nabrzeżu lub barce) wyznaczonego przez kupującego, w oznaczonym porcie załadunku, albo gdy sprzedający spowoduje dostawę towarów już w ten sposób dostarczonych. Ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów przechodzi na kupującego, gdy towary znajdują się wzdłuż burty statku. Od tego momentu kupujący ponosi wszystkie koszty.
Rodzaj transportu
Regułę FAS Incoterms 2020 stosuje się wyłącznie w transporcie morskim lub wodnym śródlądowym, gdy strony zamierzają dostarczyć towary, umieszczając je wzdłuż burty statku. Reguła FAS nie jest odpowiednia, gdy towary są przekazywane przewoźnikowi przed ich umieszczeniem wzdłuż burty statku, np. w terminalu kontenerowym. W takim przypadku strony powinny rozważyć zastosowanie reguły FCA.
Punkt załadunku
Kupujący i sprzedający powinni jak najdokładniej określić punkt załadunku w oznaczonym porcie. Od tego punktu sprzedający ponosi koszty i ryzyko. Koszty te mogą się różnić w zależności od praktyki stosowanej w porcie.
“Spowodować dostawę”
Sprzedający jest zobowiązany albo dostarczyć towary wzdłuż burty statku, albo spowodować ich dostarczenie w ten sposób w celu załadunku. Odniesienie do “spowodować” dotyczy wielokrotnej sprzedaży w dół łańcucha (string sales), powszechnej w handlu towarami masowymi.
Odprawa celna
FAS wymaga, aby sprzedający dokonał odprawy towarów w eksporcie. Sprzedający nie ma obowiązku dokonania odprawy towarów w imporcie lub tranzycie przez kraje trzecie. Nie musi też uiszczać należności celnych lub dopełniać formalności celnych w imporcie.
Obowiązki sprzedającego i kupującego (skrót)
Sprzedający: dostarcza towar i fakturę, umieszcza towar wzdłuż burty statku, ponosi koszty do momentu dostarczenia towaru, pomaga kupującemu w formalnościach celnych (na koszt kupującego).
Kupujący: płaci cenę towaru, organizuje transport, ponosi ryzyko od momentu dostarczenia towaru wzdłuż burty statku, przeprowadza odprawę celną w imporcie.
Gdy przekazanie towarów przewoźnikowi następuje przed umieszczeniem ich obok burty statku (np. w terminalu kontenerowym), zaleca się stosowanie reguły FCA Incoterms 2020 zamiast FAS Incoterms.
Przypominamy, że każda firma, która zamierza importować lub eksportować towar spoza Unii Europejskiej, musi posiadać numer EORI. Wniosek o nadanie numeru EORI można złożyć samodzielnie lub skontaktować się z nami.