Brak potwierdzenia wywozu IE599: Procedura postępowania

W ostatnim czasie wielu eksporterów doświadcza problemów z brakiem urzędowego potwierdzenia wywozu towaru poza granicę UE, czyli komunikatu IE599. Brak tego komunikatu uniemożliwia zastosowanie zerowej stawki VAT, co generuje poważne konsekwencje finansowe.

Znaczenie komunikatu IE599

Zgodnie z art. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, o eksporcie możemy mówić, jeśli wywóz poza terytorium UE zostanie potwierdzony przez właściwy organ celny. Art. 41 ust. 6 tej samej ustawy stanowi, że stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Dokumentem tym jest komunikat IE 599, który potwierdza prawo do zastosowania zerowej stawki VAT dla eksportu.

Jak generuje się komunikat IE599?

Urząd celny wyprowadzenia (zwykle graniczny) wysyła do urzędu wywozu komunikat IE 518. Po otrzymaniu komunikatu IE 518, system AES generuje komunikat IE 599 i przesyła go na adres e-mail zgłaszającego towar do procedury wywozu (zwykle do agencji celnej). Oznacza to, że komunikat IE 599 tworzony jest w systemie AES przez urząd celny wywozu po otrzymaniu informacji z urzędu wyprowadzenia.

Brak komunikatu IE599 – co robić?

Brak komunikatu IE 599 oznacza, że albo towary nie opuściły obszaru celnego Unii Europejskiej, albo fakt ten nie został odnotowany w systemach celnych, co pozbawia eksportera prawa do zastosowania zerowej stawki VAT.

Na szczęście, istnieje możliwość udowodnienia faktu wywozu towaru poza granicę UE metodą alternatywną, o której mowa w art. 335 Rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447.

Alternatywne dowody potwierdzające wywóz towarów

Zgłaszający (agencja celna) może z własnej inicjatywy poinformować urząd celny wywozu o dacie i urzędzie celnym wyprowadzenia towaru, składając wniosek o potwierdzenie wywozu. Urząd celny wywozu zwraca się o potwierdzenie tych informacji do urzędu celnego wyprowadzenia, który ma 10 dni na odpowiedź.

Jeśli urząd celny wywozu nie udzieli odpowiedzi w ciągu 10 dni, zgłaszający powinien niezwłocznie przedstawić urzędowi celnemu wywozu dowody świadczące o tym, że towary opuściły obszar celny Unii. Dowodami tymi mogą być:

  • Kopia potwierdzenia dostawy podpisana lub uwierzytelniona przez odbiorcę spoza obszaru celnego Unii.
  • Dowód zapłaty.
  • Faktura.
  • Potwierdzenie dostawy.
  • Dokument podpisany lub uwierzytelniony przez przedsiębiorcę, który wyprowadził towary poza obszar celny Unii.
  • Dokument przetworzony przez organ celny państwa członkowskiego lub państwa trzeciego zgodnie z zasadami i procedurami mającymi zastosowanie w danym państwie.
  • Rejestr towarów dostarczonych na statki morskie, statki powietrzne lub instalacje morskie prowadzony przez przedsiębiorców.
  • W przypadku braku komunikatu IE599, wiedza i doświadczenie są kluczowe. Agencja Celna zdejmuje z klientów kłopoty związane z brakiem komunikatów IE599, występując do organów celnych z wnioskami o potwierdzenie wywozu. Agencja Celna może również pomóc w uzyskaniu samego potwierdzenia na towar już wywieziony i zgłoszony w innej agencji.

    Udostępnij:

    Podobne

    Z nami składanie deklaracji Intrastat oraz odprawy celne w całej Polsce, jak i terminalach Gdańsk, czy Świnoujściu są proste i...
    Eksport towarów może wydawać się skomplikowany ale z naszą pomocą stanie się prostszy Dowiedz się jakie dokumenty są niezbędne i...
    Odkryj potencjał Szczecina w eksportowaniu towarów. Miasto oferuje doskonałą infrastrukturę portową i efektywne procedury celne, zapewniając łatwy dostęp do rynków...
    System zarejestrowanych eksporterów (REX) to system dokumentowania pochodzenia towarów, który wprowadzony został 1 stycznia 2017 r. w ramach Ogólnego Systemu...