Brexit: Koniec okresu przejściowego i perspektywy

Zakończenie okresu przejściowego po Brexicie oznacza koniec swobody transgranicznego świadczenia usług. Jednym z filarów Unii Europejskiej jest swoboda przedsiębiorczości, w tym możliwość świadczenia usług w każdym z państw członkowskich. Unia Europejska to wspólne środowisko regulacyjne i nadzorcze, zharmonizowane normy i przepisy, dzięki którym pozwolenia wydane w jednym z krajów UE oznaczają automatyczny dostęp do całego jednolitego rynku UE.

Od dnia 1 stycznia 2021 r. te zasady przestały obowiązywać, co dotknęło zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorstwa ze Zjednoczonego Królestwa działające w Unii Europejskiej, jak i osoby fizyczne i przedsiębiorstwa z UE działające w Zjednoczonym Królestwie.

Usługi finansowe

Od dnia 1 stycznia 2021 r. w całej UE nie będą już ważne dotychczasowe pozwolenia na świadczenie usług finansowych z obszaru Zjednoczonego Królestwa, co dotknie unijne przedsiębiorstwa, banki, firmy ubezpieczeniowe oraz inwestorów, którzy obecnie korzystają z takich usług. Z kolei dostawcy usług finansowych z UE prowadzący działalność w Zjednoczonym Królestwie muszą przygotować się do przestrzegania przepisów Zjednoczonego Królestwa.

Niewielka część usług finansowych może okazać się analogiczna, ale większość obszarów, takich jak ubezpieczenia, udzielanie kredytów lub przyjmowanie depozytów, nie pozwoli przedsiębiorstwom z państw trzecich na świadczenie usług w UE.

Usługi transportowe

Jednolity rynek transportowy w UE to swobodne usługi kolejowe, usługi transportu lotniczego i usługi związane z transportem drogowym towarów. Obecnie w ramach jednej licencji, wydanej w jednym kraju, mogą one być wykonywane w całej Unii Europejskiej. Koniec okresu przejściowego zmienia ten stan rzeczy zasadniczo.

Przedsiębiorstwa ze Zjednoczonego Królestwa nie będą już mogły świadczyć usług transportowych w Unii w ramach jednolitego rynku. Możliwości i warunki świadczenia takich usług pomiędzy Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem zależą od trwających ciągle negocjacji. W przypadku braku porozumienia zapewne wprowadzony zostanie mechanizm reglamentowania ilości usług dostępnych dla przewoźników z UE na potrzeby przejazdów do Zjednoczonego Królestwa, a dla przewoźników ze Zjednoczonego Królestwa – na potrzeby przejazdów do UE.

Pojawiające się po 1 stycznia 2021 r. formalności na granicach z pewnością wpłyną nie tylko na przewoźników i przedsiębiorstwa zajmujące się logistyką, ale także na pasażerów i pracowników przygranicznych. Odprawa graniczna osób związana z weryfikacją wymogów dotyczących wjazdu i pobytu, stemplowaniem paszportów i nierzadko obowiązkami wizowymi, w miejscach gdzie do tej pory nie było żadnej kontroli, z pewnością przytłoczy infrastrukturę portową i personel po obu stronach Kanału La Manche.

Usługi audiowizualne

Również jednolity rynek usług audiowizualnych będzie się musiał od 1 stycznia 2021 r. zmierzyć z nową rzeczywistością. Koniec okresu przejściowego to dla przedsiębiorstw mających siedzibę w Zjednoczonym Królestwie koniec swobodnego odbioru i nadawania wszelkich treści do wszystkich państw członkowskich UE bez konieczności ubiegania się o zgodę tych państw członkowskich. Dostawcy audiowizualnych usług medialnych z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie będą musieli stosować się do przepisów każdego państwa członkowskiego, w którym chcieliby świadczyć swoje usługi.

Uznawanie kwalifikacji zawodowych

Jednolity rynek UE to również swoboda przedsiębiorczości, swobodny przepływ osób i swobodne świadczenie usług. Obecnie obywatele Zjednoczonego Królestwa i obywatele UE posiadający kwalifikacje w Zjednoczonym Królestwie korzystają z automatycznego ich uznawania w innych państwach UE. Lekarze, pielęgniarki, dentyści, farmaceuci, weterynarze, prawnicy, architekci czy inżynierowie muszą być świadomi, że od dnia 1 stycznia 2021 r. Zjednoczone Królestwo nie będzie już objęte przepisami unijnymi w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych. Zainteresowane osoby powinny więc starać się o uznanie w Unii Europejskiej kwalifikacji nabytych w Wielkiej Brytanii.

Udostępnij:

Podobne

CBAM (graniczny podatek węglowy) – co to jest? CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism), określany jako graniczny podatek węglowy, to mechanizm...
Wpływ unijnych sankcji na rynek: Zakaz importu niektórych wyrobów z żelaza i stali W marcu 2014 roku Unia Europejska, reagując...
Terminy i procedury sprawozdania CBAM – co musisz wiedzieć? Sprawozdanie CBAM wynika z projektu Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM), którego...
Czym jest numer EORI? – Numer EORI (Economic Operators’ Registration and Identification) jest kluczowym identyfikatorem w systemie celnym UE, umożliwiającym...