W związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej, od 1 stycznia 2021 roku towary wywożone do Wielkiej Brytanii (z wyłączeniem Irlandii Północnej) podlegają zgłoszeniom celnym w procedurze wywozu.
Obowiązek zgłoszenia celnego
Ministerstwo Finansów przypomina, że brak zgłoszenia towarów do procedury wywozu oznacza brak możliwości zastosowania 0% stawki VAT dla wywiezionych towarów. Zatem dokonanie zgłoszenia do procedury wywozu leży w interesie eksportera.
Właściwy urząd celny
Zgodnie z przepisami, zgłoszenie wywozowe należy złożyć w:
Potwierdzenie wyprowadzenia towarów
W związku z tym, że w początkowym okresie po Brexicie mogą występować problemy z uzyskaniem potwierdzenia wyprowadzenia towarów do Zjednoczonego Królestwa, eksporterom zaleca się pozyskiwanie wszelkich możliwych dokumentów potwierdzających fakt wyprowadzenia towarów i ich dostawy do Wielkiej Brytanii. Dokumenty te będą mogły stanowić dowód, na podstawie którego urząd wywozu będzie mógł potwierdzić fakt zakończenia procedury wywozu.
Zgłoszenie retrospektywne
W szczególnych przypadkach możliwe jest także złożenie zgłoszenia retrospektywnego (po faktycznym wyprowadzeniu towarów). Zgłoszenie to składane jest do urzędu celnego właściwego ze względu na siedzibę eksportera w sytuacji, gdy towary omyłkowo wyjechały z obszaru UE bez zgłoszenia wywozowego, a zgłaszający przedstawia dowody alternatywne potwierdzające fakt wyprowadzenia towarów.
Rejestracja w systemie e-Klient i numer EORI
Eksporterzy powinni zarejestrować się w usłudze e-Klient i uzyskać numer EORI, o ile jeszcze go nie posiadają.