Transport towarów na duże odległości wymusił optymalizację procesów transportowych. Jednym z rozwiązań, które zrewolucjonizowało branżę, było pojawienie się kontenera jako jednostki ładunkowej. Kontener umożliwia bezpieczny transport towarów z wykorzystaniem różnych środków transportu, bez konieczności przeładunku towaru.
Historia kontenera
Pierwsze kontenery powstały na początku XX wieku w Nowym Jorku i były wykorzystywane w przewozach drogowych do transportu mebli, narzędzi oraz towarów o większych gabarytach. Prekursorem współczesnego transportu kontenerowego był Malcolm McLean, który zainwestował w przebudowę tankowca na pierwszy kontenerowiec. 26 marca 1956 r. statek ten wypłynął w rejs, co zapoczątkowało rozwój transportu kontenerowego. Rosnące zapotrzebowanie doprowadziło do modernizacji portów oraz standaryzacji kontenerów.
Współczesny transport kontenerowy
Kontener jest obecnie najbardziej popularną jednostką ładunkową wykorzystywaną w międzynarodowej wymianie handlowej, zwłaszcza w transporcie z Dalekiego Wschodu. Uniwersalność kontenera umożliwia transport różnego rodzaju towarów. Dominującą gałęzią transportu wykorzystywaną przy przemieszczaniu kontenerów jest transport morski.
Okres pandemii COVID-19 zaburzył rynek usług logistycznych, w tym przewozów morskich. Wydłużenie czasu transportu, brak miejsc na statkach oraz rosnące stawki spowodowały wzrost zainteresowania przewozem kontenerów transportem kolejowym. Jednak agresja Rosji na Ukrainę i wynikające z tego zagrożenia ograniczyły transport kontenerów kolejowym Jedwabnym Szlakiem.
Odprawa celna kontenera
Przywóz towarów z krajów spoza Unii Europejskiej wymaga dokonania odprawy celnej. Proces odprawy celnej ładunków skonteneryzowanych jest specyficzny, zwłaszcza w przypadku transportu morskiego i odprawy celnej w porcie. Wymagana jest znajomość systemów portowych, które są źródłem informacji o kontenerze i jego statusie.
Rozpoczęcie odprawy celnej jest możliwe po pozyskaniu z systemu portowego karty kontenera z numerem deklaracji skróconej. Możliwość dokonania odprawy celnej kontenera, który nie został jeszcze wyładowany ze statku, jest ułatwieniem wpływającym na przepustowość portu oraz płynność procesu logistycznego.
W przypadku kontroli celnej polegającej na rewizji ładunku, odprawa celna może zostać zakończona po przeprowadzeniu rewizji. W takiej sytuacji konieczne jest wystawienie kontenera z bloku składowego w pola manipulacyjne i zapewnienie sprzętu umożliwiającego wyładunek towaru z kontenera. Po zakończeniu odprawy celnej, w systemie portowym musi pojawić się zgoda organów celnych na wywóz kontenera z portu wraz z numerem zgłoszenia celnego. Brak tych danych uniemożliwia opuszczenie terenu portu.
Dokumenty wymagane do odprawy celnej kontenera
Podstawowymi dokumentami wymaganymi do odprawy celnej kontenera są: faktura handlowa, specyfikacja załadunkowa tzw. packing list oraz list przewozowy (morski, kolejowy lub drogowy). W zależności od rodzaju asortymentu towarowego oraz kraju przywozu i pochodzenia towaru, do odprawy celnej mogą być wymagane inne dodatkowe dokumenty warunkujące wprowadzenie towaru do wolnego obrotu lub umożliwiające zastosowanie preferencyjnych stawek celnych.