Specjalne procedury celne: Tranzyt towarów T1 i T2
W transporcie międzynarodowym, przemieszczanie towarów przez granice państw często wiąże się z koniecznością dopełnienia formalności celnych. W tym kontekście, tranzyt towarów T1 i T2 stanowi procedurę specjalną, która umożliwia efektywny i swobodny przepływ towarów przez różne kraje, minimalizując opóźnienia i ograniczenia administracyjne.
Procedura tranzytu, zgodnie z przepisami celnymi, odnosi się do przewozu towarów pomiędzy dwoma urzędami celnymi, niezależnie od ich położenia. W unijnym porządku prawnym, tranzyt towarów T1/T2 jest procedurą specjalną, która obok składowania celnego i uszlachetniania towarów, reguluje przepływ towarów przez obszar celny Unii Europejskiej.
Dokumenty tranzytowe
Aby rozpocząć procedurę tranzytu, konieczne jest posiadanie odpowiednich dokumentów. Towary mogą być przemieszczane w ramach:
- wspólnotowej/wspólnej procedury tranzytu T1 zewnętrznego lub T2 wewnętrznego,
- konwencji TIR,
- konwencji ATA/konwencji stambulskiej,
- manifestu Reńskiego (dla żeglugi po Renie),
- formularza 302 (Porozumienie NATO z 19 czerwca 1951 r.),
- deklaracji celnej CN32 (droga pocztowa).
Celne formalności tranzytowe
Przemieszczanie towarów przez terytorium trzeciego kraju wiąże się z przestrzeganiem określonych formalności celnych. Może być konieczne dodatkowe zgłoszenie towarów w celu uzyskania zezwoleń, np. na transgraniczne przemieszczanie odpadów. W przypadku unijnych procedur tranzytowych konieczne jest wystawienie dokumentu tranzytowego T1 lub T2.
Kontrola graniczna
Podczas przekraczania granicy mogą wystąpić kontrole celne, graniczne i kontrole bezpieczeństwa. Celem tych kontroli jest zapewnienie zgodności z przepisami i zapobieganie nielegalnym działaniom. W przypadku procedur opartych na umowach międzynarodowych, kontrola graniczna jest ograniczona do minimum, aby ułatwić swobodny przepływ towarów.
Procedura tranzytu towarów T1 i T2
O tym, czy towar będzie przewożony w ramach tranzytu wewnętrznego (T2) czy zewnętrznego (T1), decyduje status celny przewożonych towarów.
Tranzyt towarów T1 stosuje się w przypadku przemieszczania towarów nieunijnych. Powoduje to zawieszenie środków, które normalnie stosuje się w przypadku przywozu towarów o takim statusie. Tranzyt towarów T2 stosuje się w przypadku przemieszczania towarów unijnych. Powoduje zawieszenie środków, które normalnie stosuje się w przypadku przywozu takich towarów do państwa tranzytu.
Wspólnotowa/Wspólna Procedura Tranzytu
Procedura tranzytu unijnego (wspólnotowego) stosowana jest w operacjach tranzytu celnego między państwami członkowskimi UE oraz Andorą i San Marino. Ma ona zastosowanie do przemieszczania towarów nieunijnych (tranzyt towarów T1) oraz unijnych, które między miejscem wyjścia a miejscem przeznaczenia w UE muszą przechodzić przez terytorium państwa trzeciego (tranzyt towarów T2). Zasady tej procedury określone są w Unijnym Kodeksie Celnym.
Wspólna Procedura Tranzytu stosowana jest w przypadku przepływu towarów między państwami członkowskimi UE, państwami EFTA (Islandia, Norwegia, Liechtenstein i Szwajcaria), Turcją, Republiką Macedonii Północnej, Serbią, Wielką Brytanią i Ukrainą. Procedura opiera się na Konwencji z dnia 20 maja 1987 r. o wspólnej procedurze tranzytowej.
Zasady Wspólnotowej i Wspólnej Procedury Tranzytowej są faktycznie identyczne i można je rozpatrywać łącznie. Ich współzależność poszerza możliwości stosowania gwarancji o takie działania jak wykorzystanie dokumentu T2 przy eksporcie np. do Wielkiej Brytanii czy Turcji. Powoduje to natychmiastowe uzyskanie potwierdzenia wywozu – IE599.
Przewozy we Wspólnej/Wspólnotowej Procedurze Tranzytu (WPT)
odbywają się na podstawie jednego dokumentu tranzytowego (TAD) i jednego zabezpieczenia, złożonego w urzędzie celnym wyjścia i ważnego na cały przewóz. WPT rozpoczyna się w urzędzie celnym wyjścia, a kończy wraz z przedstawieniem towarów i TAD w urzędzie celnym przeznaczenia. W urzędach celnych granicznych formalności są zredukowane do minimum. Komunikacja pomiędzy urzędami następuje w systemie NCTS2.
System NCTS2
to system elektroniczny do obsługi zgłoszeń celnych tranzytowych. Umożliwia on składanie zgłoszeń i monitorowanie operacji tranzytowych. Dane o każdej operacji są wymieniane w czasie rzeczywistym przy użyciu komunikatów elektronicznych. Złożenie zgłoszenia tranzytu do systemu NCTS2 jest obligatoryjne dla każdej operacji tranzytu wspólnego, wspólnotowego i TIR. Złożenie zgłoszenia do NCTS2 w formie papierowej możliwe jest jedynie w sytuacji niedostępności usługi lub w przypadku przewozu towarów przez podróżnych indywidualnych, którzy nie mają dostępu do systemu.
Dokumenty T2L lub T2LF
Podczas realizacji procedury tranzytu towarów T1/T2 może zajść konieczność przedstawienia dokumentów T2L lub T2LF, sporządzanych w przypadku wątpliwości organu celnego co do unijnego statusu celnego towarów. Dokument T2L służy do potwierdzenia w kraju importera, iż zgłaszany towar posiada status wspólnotowy. Najczęściej stosuje się go przy przewozie towarów o statusie unijnym z jednego miejsca w Unii Europejskiej do kolejnego miejsca na obszarze wspólnoty przez terytorium państw trzecich oraz w przypadku, gdy towary wspólnotowe przewożone są pomiędzy portami w UE drogą morską lub powietrzną.
Dokument T2LF dotyczy przewozu towarów wspólnotowych, niepochodzących z obszaru podatkowego Wspólnoty Europejskiej (Wyspy Alandzkie, Wyspy Kanaryjskie, Góra Athos, Martynika, Gujana Francuska, Reunion, Gwadelupa). Wniosek o potwierdzenie unijnego statusu celnego T2L i T2LF można złożyć elektronicznie, na platformie PUESC.
Uproszczenia Wspólnej Procedury Tranzytowej
W określonych warunkach i po udzieleniu pozwolenia przez właściwe organy celne możliwe jest uproszczenie wspólnej procedury tranzytowej, np. poprzez:
- korzystanie z zabezpieczenia generalnego i zabezpieczenia generalnego w obniżonej wysokości,
- stosowanie specjalnego rodzaju zamknięć celnych,
- uzyskanie statusu upoważnionego nadawcy, umożliwiającego objęcie towarów procedurą tranzytu wspólnego/unijnego bez przedstawiania towarów organowi celnemu.
Osoba Korzystająca z Procedury Tranzytu/Główny Zobowiązany
jest osobą odpowiedzialną za prawidłową realizację procedury tranzytu oraz za ewentualne należności celne i podatkowe, jakie mogą powstać w przypadku zaistnienia nieprawidłowości. Główny zobowiązany ma obowiązek złożenia zabezpieczenia w celu pokrycia należności celnych, których płatność jest zawieszona na czas tranzytu towarów. Zabezpieczenie możemy złożyć w formie:
- depozytu w gotówce (zabezpieczenie pojedyncze),
- zobowiązania składanego przez instytucję finansową będącą gwarantem (gwarancja generalna).
Agencja Celna specjalizuje się w obsłudze tranzytu towarów. Pomagamy w przygotowaniu dokumentów, dopełnieniu formalności i zapewnieniu bezpieczeństwa przemieszczanych towarów.
W naszej ofercie znajdziesz m.in. odprawy celne w następujących miastach i branżach:
- W Dorohusku:
- W Gdańsku:
- W Gdyni:
- W Hrubieszowie:
- W Małaszewiczach:
- W Medyce:
- W Szczecinie:
- W Świnoujściu:
- Usługi ogólne: