Specyfika i zastosowanie kolejowych listów przewozowych CIM i SMGS w transporcie kolejowym

Specyfika i zastosowanie kolejowych listów przewozowych CIM i SMGS

W transporcie kolejowym, podobnie jak w każdym innym transporcie międzynarodowym, niezbędne jest posiadanie listu przewozowego. W transporcie kolejowym funkcjonują dwa główne rodzaje listów przewozowych: CIM i SMGS. Dokumenty te, potwierdzając zawarcie umowy o przewóz z przedsiębiorstwem kolejowym, różnią się obszarem, na którym obowiązują.

List CIM stosuje się w komunikacji kolejowej z krajami Europy Zachodniej, natomiast list SMGS – w transporcie do/z Europy Wschodniej, krajów byłego ZSRR i Dalekiego Wschodu. Z tego powodu, kolejowe listy przewozowe wymagają tłumaczenia na różne języki.

Języki listów przewozowych

Kolejowy list przewozowy CIM, oprócz języka nadania, wymaga przetłumaczenia na język włoski, francuski lub niemiecki. Z kolei list SMGS musi być sporządzony dodatkowo w języku rosyjskim lub chińskim, w zależności od języka używanego w kraju odbiorcy.

Skład listów CIM i SMGS

Zarówno list CIM, jak i list SMGS, powinien składać się z co najmniej pięciu egzemplarzy:

  • Oryginał, przeznaczony dla odbiorcy przesyłki.
  • Poświadczenie wysłania, przeznaczone dla stacji nadania.
  • Ceduła, dla stacji przeznaczenia.
  • Poświadczenie odbioru.
  • Wtórnik, dla nadawcy.

Kolejowy list przewozowy CIM

Kolejowy list przewozowy CIM obowiązuje w większości krajów europejskich oraz w kilku państwach Azji i Afryki, które przystąpiły do konwencji COTIF. Aktualną listę krajów, w których stosuje się list przewozowy CIM, oraz treść konwencji COTIF, można znaleźć na stronie internetowej Międzynarodowego Komitetu ds. Transportu Kolejowego CIT. Konwencja COTIF precyzyjnie określa i ujednolica system prawny w zakresie przewozu towarów, osób i bagażu, zasad użytkowania wagonów oraz infrastruktury międzynarodowej komunikacji kolejowej.

Państwa, w których obowiązuje kolejowy list przewozowy CIM, to m.in.:

  • Państwa członkowskie Unii Europejskiej.
  • Afganistan.
  • Albania.
  • Algieria.
  • Armenia.
  • Azerbejdżan.
  • Bośnia i Hercegowina.
  • Czarnogóra.
  • Gruzja.
  • Iran.
  • Kosowo.
  • Maroko.
  • Norwegia.
  • Pakistan.
  • Macedonia Północna.
  • Serbia.
  • Szwajcaria.
  • Tunezja.
  • Ukraina.
  • Wielka Brytania.

Kolejowy list przewozowy SMGS

Stosowanie kolejowego listu przewozowego SMGS reguluje Umowa o międzynarodowej kolejowej komunikacji towarowej SMGS. Aktualną listę państw, w których stosuje się list przewozowy SMGS, oraz treść umowy SMGS, można znaleźć na stronie internetowej Organizacji Współpracy Kolei OSŻD.

Państwa, w których obowiązuje kolejowy list przewozowy SMGS, to m.in.:

  • Albania.
  • Azerbejdżan.
  • Białoruś.
  • Bułgaria.
  • Chiny.
  • Estonia.
  • Gruzja.
  • Iran.
  • Kazachstan.
  • Kirgistan.
  • Korea Południowa.
  • Litwa.
  • Łotwa.
  • Mołdawia.
  • Mongolia.
  • Polska.
  • Rosja.
  • Tadżykistan.
  • Turkmenistan.
  • Ukraina.
  • Uzbekistan.
  • Węgry.
  • Wietnam.

Wspólny kolejowy list przewozowy CIM/SMGS

Wspólny list przewozowy CIM/SMGS to rozwiązanie, które zostało wdrożone przez organizacje CIT i OSŻD. Ma ono na celu ułatwienie transportu ładunku między państwami, w których obowiązują różne listy przewozowe. W Unii Europejskiej list ten jest traktowany jako list CIM, natomiast w państwach trzecich – jako SMGS.

Wspólny list przewozowy CIM/SMGS jest szczególnie przydatny w transporcie kolejowym z Chin do Unii Europejskiej, gdzie obowiązują odmienne listy przewozowe.

Transport kolejowy – dynamicznie rozwijająca się gałąź logistyki

Transport kolejowy jest obecnie jedną z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi logistyki. Stanowi on alternatywę dla transportu lotniczego, który jest kosztowny, oraz dla frachtu morskiego, który jest wolniejszy. Ponadto, wzrost zainteresowania transportem kolejowym wynika z sankcji nałożonych na przewoźników drogowych z UE, Rosji i Białorusi.

Rozważając transport kolejowy, należy zapoznać się z konwencjami COTIF i SMGS oraz z ogólnymi zasadami przewozów. Nie wszystkie towary można przewozić koleją, istnieją ograniczenia dotyczące m.in. towarów zakazanych w transporcie przez dany kraj, a także ograniczenia dotyczące rozmiaru, wagi i innych właściwości przesyłki.

W przypadku wątpliwości lub potrzeby dodatkowych informacji, zapraszamy do kontaktu.

Udostępnij:

Podobne

Potwierdzenie zawarcia umowy przewozowej między nadawcą, przewoźnikiem a odbiorcą stanowi Międzynarodowy List Przewozowy CMR (Convention relative au contrat de transport...
Z dniem 1 października bieżącego roku Ukraina oficjalnie przystąpiła do Konwencji WPT (Konwencja o wspólnej procedurze tranzytowej). Oznacza to, że...
Uruchomienie nowego połączenia morskiego MSC Qingdao-Polska otwiera nowe perspektywy dla importerów i eksporterów, stanowiąc istotną zmianę w transporcie morskim. Agencja...
Tranzyt Hrubieszów to profesjonalna obsługa celna, procedury T1/T2 oraz wsparcie w międzynarodowym przewozie towarów przez wschodnią granicę Polski