Z dniem 1 października bieżącego roku Ukraina oficjalnie przystąpiła do Konwencji WPT (Konwencja o wspólnej procedurze tranzytowej). Oznacza to, że podmioty posiadające pozwolenia organów celnych na stosowanie gwarancji WPT mogą realizować operacje tranzytowe T1/T2 w systemie NCTS dla samochodów przekraczających granicę państwową Ukrainy, po spełnieniu warunków określonych w Konwencji. Dodatkowo, ukraiński organ celny poinformował, że możliwe będzie zadeklarowanie w zgłoszeniu tranzytowym w systemie NCTS danych bezpieczeństwa i ochrony (tzw. pre-notyfikacja), co eliminuje konieczność składania odrębnej deklaracji zawierającej te dane.
Konwencja WPT: Istota i korzyści
Konwencja o wspólnej procedurze tranzytowej, sporządzona w Interlaken 20 maja 1987 r., ma zastosowanie, gdy podczas przewozu towarów następuje przekroczenie co najmniej jednej granicy między krajami, które podpisały Konwencję. Do 1 października 2022 r. były to kraje UE, kraje EFTA (Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu), Turcja, Serbia, Macedonia i Wielka Brytania. Ukraina dołączyła do tego grona 1 października 2022 r.
Wspólna procedura tranzytowa umożliwia szybki i sprawny przewóz towarów, minimalizując formalności graniczne. Przewozy odbywają się na podstawie jednego dokumentu tranzytowego (formularza SAD), a jedno zabezpieczenie złożone w urzędzie celnym wyjścia jest ważne na cały przewóz. Kraje będące stronami Konwencji wzajemnie uznają zabezpieczenia finansowe złożone w innych krajach. Dane dotyczące operacji tranzytowych T1/T2 są przekazywane elektronicznie między urzędami za pośrednictwem bezpiecznego systemu celnego NCTS, a kontrole graniczne są ograniczone do minimum.
Procedury T1/T2 w systemie NCTS
Procedury T1/T2 regulują międzynarodowy tranzyt towarów w systemie NCTS. Procedura T1 dotyczy towarów niewspólnotowych, czyli pochodzących z państw spoza Unii Europejskiej. Wwożąc taki towar na teren Wspólnoty, w większości przypadków konieczne jest dokonanie zgłoszenia tranzytowego T1 (np. z Wielkiej Brytanii do Polski, z Norwegii do Francji). Procedura T2, będąca przeciwieństwem T1, dotyczy towarów wspólnotowych, czyli pochodzących z Unii Europejskiej, przewożonych do krajów spoza Unii (np. z Polski do Turcji, z Litwy do Norwegii).
Konwencja WPT a sytuacja w Ukrainie
Ze względu na trwające działania wojenne na terytorium Ukrainy, korzystanie z Konwencji WPT w tym kraju wiąże się z większym ryzykiem dla agencji celnych i przewoźników, którzy ponoszą odpowiedzialność za należności celno-podatkowe do czasu przeprowadzenia kolejnej procedury celnej w ukraińskim urzędzie celnym. Niemniej, Ukraina przeszła okres przygotowawczy, który potwierdził, że jej systemy celne są kompatybilne z systemami pozostałych krajów WPT i działają analogicznie.
Agencja Celna a Konwencja WPT
Agencja Celna z powodzeniem stosuje wspólną procedurę tranzytową, m.in. dla samochodów wjeżdżających do UE z Wielkiej Brytanii, Turcji czy Szwajcarii. Uznajemy, że jej stosowanie jest niezwykle korzystne dla podmiotów gospodarczych, ponieważ umożliwia szybki i sprawny przewóz towarów, minimalizując formalności graniczne. Dodatkowo, wszystkie dane są przekazywane bezpiecznym systemem celnym (NCTS), a komunikacja między urzędami odbywa się elektronicznie. Aktualnie testujemy naszą gwarancję w systemach ukraińskich i wkrótce będziemy mogli zaoferować kolejną, sprawdzoną usługę.