Pomimo zawarcia w dniu 24 grudnia 2020 r. Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem, od 1 stycznia 2021 r. w Wielkiej Brytanii przestało obowiązywać unijne prawo celne i podatkowe. Wielka Brytania opuściła unię celną UE, co wiąże się z kontrolami towarów oraz składaniem zgłoszeń celnych i płaceniem należności celnych i podatkowych (VAT i akcyza).
Umowa przewiduje zerowe stawki celne na towary, które spełniają odpowiednie reguły pochodzenia.
Preferencyjne reguły pochodzenia
Strona dokonująca przywozu przyznaje przy przywozie preferencyjne traktowanie taryfowe produktowi pochodzącemu z drugiej Strony w rozumieniu niniejszego rozdziału na podstawie wniosku importera o preferencyjne traktowanie taryfowe. Importer jest odpowiedzialny za prawidłowość wniosku o preferencyjne traktowanie taryfowe oraz za zgodność z wymogami przewidzianymi w niniejszym rozdziale.
Wniosek o preferencyjne traktowanie taryfowe jest oparty na:
- Oświadczeniu o pochodzeniu, że produkt jest pochodzący, sporządzonym przez eksportera.
- Wiedzy importera, że produkt jest pochodzący.
Importer składający wniosek o preferencyjne traktowanie taryfowe na podstawie oświadczenia o pochodzeniu zachowuje oświadczenie o pochodzeniu oraz, jeżeli jest to wymagane przez organ celny Strony przywozu, dostarcza jego kopię temu organowi celnemu.
Współpraca celna i status AEO
UE i Wielka Brytania uzgodniły wzajemne uznawanie programów AEO.
Trwające przemieszczanie towarów
Przemieszczanie towarów unijnych ze Zjednoczonego Królestwa do Unii lub vice versa w ramach przemieszczania wewnątrzunijnego w okolicach zakończenia okresu przejściowego można nadal traktować jako przemieszczanie wewnątrzunijne, pod warunkiem, że spełnione są wymogi określone w art. 47 umowy o wystąpieniu. Będzie to miało zastosowanie w taki sam sposób do towarów unijnych przemieszczanych między dwoma miejscami na obszarze celnym Unii przez terytorium Zjednoczonego Królestwa.
Zgodnie z art. 47 ust. 2 umowy o wystąpieniu, po przybyciu tych towarów na odpowiednią granicę między Unią a Zjednoczonym Królestwem osoba zainteresowana jest zobowiązana wykazać, co następuje:
- Że takie przemieszczenie rozpoczęło się przed zakończeniem okresu przejściowego, a zakończyło się po jego upływie.
- Status celny tych towarów jako towarów unijnych. Środki dowodowe potwierdzające unijny status celny towarów, które należy przedstawić w tym celu, są określone w art. 199 rozporządzenia wykonawczego do UKC.
Jako dowód rozpoczęcia przemieszczania przed zakończeniem okresu przejściowego należy przedstawić dokument przewozowy lub inny dokument, na którym umieszczona jest data rozpoczęcia przemieszczania obejmującego przekroczenie granicy. Zazwyczaj datą tą jest dzień, w którym przewoźnik przyjął towary do przewozu, ale może to być również dzień przyjęcia towarów przez spedytora, który przejął odpowiedzialność za towary, a następnie zlecił ich przewóz przewoźnikowi. W tym drugim przypadku przedsiębiorca najprawdopodobniej nie będzie miał kontroli nad tym, kiedy dokonywany jest przewóz. Jeżeli chce on jednak skorzystać z umowy o wystąpieniu do celów danego przemieszczania towarów, powinien przedstawić spedytorowi potwierdzenie statusu. Przykłady dokumentów przewozowych to: dokument CMR, list przewozowy CIM, konosament, konosament dotyczący transportu multimodalnego, lotniczy list przewozowy.
Jeżeli po przybyciu na granicę między Unią a Zjednoczonym Królestwem po zakończeniu okresu przejściowego przedsiębiorca nie jest w stanie przedstawić odpowiednich dowodów, towary te będą traktowane jako towary z państw trzecich, tzn. w chwili ich dopuszczenia do obrotu na obszarze celnym Unii wymagane będzie opłacenie, w stosownych przypadkach, należnego długu celnego, VAT i akcyzy. W stosownych przypadkach do celów takiego trwającego przemieszczania bez dowodów będzie wymagane pozwolenie na przywóz/wywóz.