Zasady dostawy CFR Incoterms 2020: Koszt i fracht

CFR (Cost and Freight), czyli “koszt i fracht”, to reguła Incoterms 2020, która reguluje podział kosztów i ryzyka między sprzedającym a kupującym w transporcie morskim lub wodnym śródlądowym. Zgodnie z tą regułą, ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru przechodzi ze sprzedającego na kupującego w momencie, gdy towar znajduje się na pokładzie statku.

Przykład: CFR Rotterdam Incoterms 2020

Incoterms zostały opracowane przez Międzynarodową Izbę Handlową.

Dostawa i ryzyko

W regule CFR, sprzedający dostarcza towar, umieszczając go na pokładzie statku lub powodując jego dostawę w ten sposób. Moment, w którym towar znajduje się na pokładzie statku, jest kluczowy, ponieważ w tym momencie ryzyko związane z towarem przechodzi na kupującego. Oznacza to, że od tego momentu kupujący ponosi odpowiedzialność za wszelkie potencjalne szkody lub straty.

Odniesienie do “spowodowania dostawy towarów, już w ten sposób dostarczonych” dotyczy wielokrotnej sprzedaży w dół łańcucha (string sales), szczególnie powszechnej w handlu towarami masowymi.

Rodzaj transportu

Reguła CFR Incoterms 2020 ma zastosowanie wyłącznie w transporcie morskim lub wodnym śródlądowym. Nie jest odpowiednia dla innych rodzajów transportu, takich jak transport drogowy, kolejowy czy lotniczy. W przypadku, gdy w transporcie wykorzystywane jest więcej niż jedno ???????? transportu, np. gdy towar jest przekazywany przewoźnikowi w terminalu kontenerowym, zaleca się zastosowanie reguły CPT.

Porty dostawy i przeznaczenia

W regule CFR istotne są dwa porty: port, w którym towary są dostarczane na pokład statku (port załadunku) oraz port, w którym towary mają dotrzeć (port przeznaczenia). Ryzyko przechodzi ze sprzedającego na kupującego w momencie załadunku towaru na statek w porcie załadunku. Niemniej, sprzedający jest zobowiązany zawrzeć umowę przewozu towarów od momentu dostawy do uzgodnionego portu przeznaczenia.

Ważne jest, aby strony transakcji precyzyjnie określiły zarówno port załadunku, jak i port przeznaczenia. Szczególne znaczenie ma identyfikacja punktu przeznaczenia w porcie wyładunku, ponieważ koszty transportu do tego punktu obciążają sprzedającego.

Wielu przewoźników i koszty wyładunku

W transporcie morskim towar może być przewożony przez kilku przewoźników na różnych etapach. W takim przypadku istotne jest ustalenie, w którym momencie ryzyko przechodzi ze sprzedającego na kupującego. Strony mogą to określić w umowie sprzedaży. Jeśli umowa nie zawiera takich ustaleń, przyjmuje się, że ryzyko przechodzi w momencie, gdy towary zostają przekazane pierwszemu przewoźnikowi.

Jeżeli sprzedający, zgodnie z umową przewozu, ponosi koszty wyładunku towaru w porcie przeznaczenia, nie może dochodzić tych kosztów od kupującego, chyba że strony uzgodniły inaczej.

Odprawa celna

W regule CFR, sprzedający jest zobowiązany do dokonania odprawy celnej towarów w eksporcie. Nie ma natomiast obowiązku dokonywania odprawy celnej w imporcie lub tranzycie przez kraje trzecie.

Obowiązki stron (skrót)

Sprzedający: dostarcza towar i fakturę, umieszcza towar na pokładzie statu, ponosi koszty transportu do portu przeznaczenia, pomaga kupującemu w formalnościach celnych (na koszt kupującego).

Kupujący: płaci cenę towaru, ponosi ryzyko od momentu załadunku towaru na statek, organizuje odprawę celną w imporcie.

Podsumowując, reguła CFR Incoterms 2020, podobnie jak inne reguły z grupy C, nakłada na sprzedającego obowiązek pokrycia podstawowych kosztów transportu. Sprzedający jest również odpowiedzialny za zawarcie umowy przewozu. Kupujący natomiast ponosi ryzyko związane z towarem od momentu jego załadunku na statek i jest odpowiedzialny za organizację odprawy celnej w imporcie.

Przypominamy, że każda firma, która zamierza importować lub eksportować towar spoza Unii Europejskiej, musi posiadać numer EORI. Wniosek o nadanie numeru EORI można złożyć samodzielnie lub skontaktować się z nami.

Udostępnij:

Podobne

Incoterms 2020 – zmiany i interpretacje Warunki Dostawy Incoterms 2010 były stosowane przez dekadę, w związku z czym nadszedł czas...
Warunki dostawy FOB (Free On Board) Incoterms 2020 FOB (Free On Board), czyli “dostarczone na statek”, to reguła Incoterms 2020,...
Możliwości dla polskich przedsiębiorców oferuje rynek chiński, co jest wynikiem liczby ludności wynoszącej niemal 1,5 miliarda. Zarówno konsumenci poszukujący wysokiej...
Jeden z największych oraz najbardziej dynamicznych rynków handlu elektronicznego na świecie stanowi rynek amerykański. Amerykanie regularnie dokonują zakupów online, a...