Warunki dostawy FOB (Free On Board) Incoterms 2020
FOB (Free On Board), czyli “dostarczone na statek”, to reguła Incoterms 2020, która określa moment, w którym ryzyko związane z towarem przechodzi ze sprzedającego na kupującego. Zgodnie z tą regułą, ryzyko to przechodzi na kupującego, gdy towary znajdą się na pokładzie statku.
Przykład: FOB Singapur Incoterms 2020
Autorem Incoterms jest Międzynarodowa Izba Handlowa.
Dostawa i ryzyko
Zgodnie z regułą FOB, sprzedający dostarcza towar, umieszczając go na pokładzie statku wyznaczonego przez kupującego, w oznaczonym porcie załadunku. Alternatywnie, sprzedający może spowodować dostawę towarów już w ten sposób dostarczonych. Ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów przechodzi na kupującego w momencie, gdy towary znajdują się na statku.
Rodzaj transportu
Reguła FOB Incoterms 2020 ma zastosowanie wyłącznie w transporcie morskim lub wodnym śródlądowym, gdy strony transakcji zamierzają dostarczyć towary, umieszczając je na pokładzie statku. W związku z tym, reguła FOB nie jest odpowiednia w przypadku, gdy towary są przekazywane przewoźnikowi, zanim zostaną umieszczone na pokładzie statu, np. w terminalu kontenerowym. W takich sytuacjach strony powinny rozważyć zastosowanie reguły FCA.
Odprawa celna
Reguła FOB wymaga, aby sprzedający dokonał odprawy celnej towarów w eksporcie. Sprzedający nie ma natomiast obowiązku dokonywania odprawy celnej w imporcie lub tranzycie przez kraje trzecie. Nie jest również zobowiązany do uiszczania należności celnych lub dopełniania formalności celnych w imporcie.
Obowiązki sprzedającego i kupującego (skrót)
Sprzedający: dostarcza towar i fakturę, umieszcza towar na pokładzie statku, ponosi koszty do momentu załadunku towaru na statek, pomaga kupującemu w formalnościach celnych (na koszt kupującego).
Kupujący: płaci cenę towaru, organizuje transport morski, ponosi ryzyko od momentu załadunku towaru na statek, przeprowadza odprawę celną w imporcie.
Podsumowując, reguła FOB Incoterms 2020 jest przeznaczona dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego i określa moment, w którym ryzyko związane z towarem przechodzi ze sprzedającego na kupującego.
Przypominamy, że każda firma, która zamierza importować lub eksportować towar spoza Unii Europejskiej, musi posiadać numer EORI. Wniosek o nadanie numeru EORI można złożyć samodzielnie lub skontaktować się z nami.