Zasady dostawy FOB Incoterms 2020: Dostarczono na statek

Warunki dostawy FOB (Free On Board) Incoterms 2020

FOB (Free On Board), czyli “dostarczone na statek”, to reguła Incoterms 2020, która określa moment, w którym ryzyko związane z towarem przechodzi ze sprzedającego na kupującego. Zgodnie z tą regułą, ryzyko to przechodzi na kupującego, gdy towary znajdą się na pokładzie statku.

Przykład: FOB Singapur Incoterms 2020

Autorem Incoterms jest Międzynarodowa Izba Handlowa.

Dostawa i ryzyko

Zgodnie z regułą FOB, sprzedający dostarcza towar, umieszczając go na pokładzie statku wyznaczonego przez kupującego, w oznaczonym porcie załadunku. Alternatywnie, sprzedający może spowodować dostawę towarów już w ten sposób dostarczonych. Ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów przechodzi na kupującego w momencie, gdy towary znajdują się na statku.

Rodzaj transportu

Reguła FOB Incoterms 2020 ma zastosowanie wyłącznie w transporcie morskim lub wodnym śródlądowym, gdy strony transakcji zamierzają dostarczyć towary, umieszczając je na pokładzie statku. W związku z tym, reguła FOB nie jest odpowiednia w przypadku, gdy towary są przekazywane przewoźnikowi, zanim zostaną umieszczone na pokładzie statu, np. w terminalu kontenerowym. W takich sytuacjach strony powinny rozważyć zastosowanie reguły FCA.

Odprawa celna

Reguła FOB wymaga, aby sprzedający dokonał odprawy celnej towarów w eksporcie. Sprzedający nie ma natomiast obowiązku dokonywania odprawy celnej w imporcie lub tranzycie przez kraje trzecie. Nie jest również zobowiązany do uiszczania należności celnych lub dopełniania formalności celnych w imporcie.

Obowiązki sprzedającego i kupującego (skrót)

Sprzedający: dostarcza towar i fakturę, umieszcza towar na pokładzie statku, ponosi koszty do momentu załadunku towaru na statek, pomaga kupującemu w formalnościach celnych (na koszt kupującego).

Kupujący: płaci cenę towaru, organizuje transport morski, ponosi ryzyko od momentu załadunku towaru na statek, przeprowadza odprawę celną w imporcie.

Podsumowując, reguła FOB Incoterms 2020 jest przeznaczona dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego i określa moment, w którym ryzyko związane z towarem przechodzi ze sprzedającego na kupującego.

Przypominamy, że każda firma, która zamierza importować lub eksportować towar spoza Unii Europejskiej, musi posiadać numer EORI. Wniosek o nadanie numeru EORI można złożyć samodzielnie lub skontaktować się z nami.

Udostępnij:

Podobne

Incoterms 2020 – zmiany i interpretacje Warunki Dostawy Incoterms 2010 były stosowane przez dekadę, w związku z czym nadszedł czas...
Możliwości dla polskich przedsiębiorców oferuje rynek chiński, co jest wynikiem liczby ludności wynoszącej niemal 1,5 miliarda. Zarówno konsumenci poszukujący wysokiej...
Jeden z największych oraz najbardziej dynamicznych rynków handlu elektronicznego na świecie stanowi rynek amerykański. Amerykanie regularnie dokonują zakupów online, a...
Warunki Dostawy EXW w świetle Incoterms 2020 – Aspekty Prawne Warunki dostawy EXW (Ex Works) stanowią jedną z reguł Incoterms...