Incoterms 2020 – zmiany i interpretacje
Warunki Dostawy Incoterms 2010 były stosowane przez dekadę, w związku z czym nadszedł czas na ich znowelizowanie. Nowe Międzynarodowe Reguły Handlu weszły w życie 1 stycznia 2020 roku. W regułach Incoterms 2020 zmiany w stosunku do tych z 2010 wydają się kosmetyczne, ale jednak są i warto o nich wiedzieć.
Incoterms 2020 składają się tak samo, jak Incoterms 2010 z 11 reguł handlowych, które określają warunki sprzedaży i zakupu. Zmiany, które wprowadzono, dotyczą uszczegółowienia pewnych pojęć i dostosowania do zmian, które na przestrzeni dekady miały miejsce.
Incoterms 2020 – najważniejsze zmiany:
- 1. Adnotacje “on-board” na konosamentach i reguła FCA: Sprzedaż towarów na warunkach FCA jest najczęściej stosowana w umowach międzynarodowych, jak i krajowych. W związku ze zmieniającymi się potrzebami rynku Incoterms 2020 przewiduje dodatkową opcję przy tej regule – konosament z adnotacją “on-board”, czyli “załadowane na pokład”. Kupujący i sprzedający będą mogli wymagać takiego konosamentu, ale po wcześniejszym uzgodnieniu, kto i kiedy będzie musiał taki dokument przedłożyć.
- 2. Koszty i ich usytuowanie: Głównym celem jest dostarczenie kompleksowej listy kosztów, aby sprzedający czy kupujący mógł znaleźć w jednym miejscu wszystkie koszty, które będzie ponosił na podstawie konkretnej reguły Incoterms.
- 3. Różne poziomy ochrony ubezpieczeniowej – w regule CIF i CIP: W regule CIF i CIP został minimalnie zróżnicowany zakres ochrony ubezpieczeniowej. W regule CIF został zachowany obecny, niezmieniony stan z Instytutową Klauzulą Ładunkową (C) – jako pozycja domyślna – ale z możliwością ustalenia przez strony wyższego ubezpieczenia. Natomiast w regule CIP sprzedający musi uzyskać ochronę ubezpieczeniową zgodną z Instytutową Klauzulą Ładunkową (A), ale oczywiście strony mogą ustalić niższy poziom ochrony.
- 4. przewozu towarów własnymi środkami transportu sprzedającego lub kupującego – przy regule FCA, DAP, DPU, DDP: Została wprowadzona możliwość przewiezienia towaru bez angażowania zewnętrznego przewoźnika, czyli sprzedający lub kupujący będzie mógł sam organizować taki przewóz, przy użyciu własnych środków transportu.
- 5. Zmiana reguły DAT na DPU: Zmiana reguły DAT na DPU to jedna z głównych zmian, jakie zostały wprowadzone w Incoterms 2020. DPU (Delivered at Place Unloaded) – Dostarczone do miejsca wyładowane (oznaczone miejsce przeznaczenia). Miejscem przeznaczenia może być dowolne miejsce, nie tylko “terminal”. Jeśli jednak to miejsce nie będzie w terminalu, sprzedający powinien upewnić się, że miejsce, gdzie chce dostarczyć towary, jest miejscem, w którym jest w stanie wyładować takie towary. Została zamieniona również kolejność, w jakiej są prezentowane reguły DPU i DAP. Tak więc w Incoterms 2020 reguła DAP, gdzie dostawa następuje przed wyładunkiem, pojawia się przed regułą DPU.
- 6. Włączenie wymogów związanych z bezpieczeństwem do zakresu obowiązków dotyczących przewozu i kosztów: Wymogi związane z bezpieczeństwem były ujęte w ograniczony sposób w regułach Incoterms 2010. Obawy związane z bezpieczeństwem zaczynały stawać się bardziej powszechne. W związku z tym w Incoterms 2020 dodano zakres obowiązków związanych z bezpieczeństwem. W regułach Incoterms 2020 koszty, poniesione w związku z tymi wymogami, zajmują bardziej poczesną pozycję.
- 7. Dodanie not wyjaśniających dla użytkowników Incoterms 2020: Noty Przewodnie, pojawiające się na początku każdej reguły Incoterms w wersji 2010, pojawiają się teraz jako “Noty Wyjaśniające dla Użytkowników”. Noty wyjaśniające mają za zadanie pomóc osobie zainteresowanej w wyborze odpowiedniej reguły Incoterms dla danej transakcji.
Incoterms 2020 – wszystkie pozycje
Dla wszystkich rodzajów transportu:
EXW (Ex Works) – Sprzedający udostępnia towar w swoim zakładzie lub magazynie, a kupujący odpowiada za załadunek, transport i formalności celne.
FCA (Free Carrier) – Sprzedający dostarcza towar przewoźnikowi wskazanemu przez kupującego w określonym miejscu, gdzie następuje przeniesienie ryzyka.
CPT (Carriage Paid To) – Sprzedający opłaca transport do wskazanego miejsca przeznaczenia, ale ryzyko przechodzi na kupującego w momencie przekazania towaru pierwszemu przewoźnikowi.
CIP (Carriage and Insurance Paid To) – Sprzedający opłaca transport i ubezpieczenie (według klauzuli A) do wskazanego miejsca przeznaczenia, ale ryzyko przechodzi na kupującego przy przekazaniu towaru przewoźnikowi.
DAP (Delivered at Place) – Sprzedający ponosi koszty i ryzyko do momentu dostarczenia towaru do wskazanego miejsca, bez rozładunku i odprawy importowej.
DPU (Delivered at Place Unloaded) – Sprzedający ponosi koszty i ryzyko do momentu dostarczenia i rozładunku towaru w uzgodnionym miejscu (zastąpiło DAT z 2010).
DDP (Delivered Duty Paid) – Sprzedający ponosi wszystkie koszty i ryzyko, włącznie z odprawą importową i opłatami celnymi, do momentu dostarczenia towaru do wskazanego miejsca.
Dla transportu morskiego i śródlądowego:
FAS (Free Alongside Ship) – Sprzedający dostarcza towar wzdłuż burty statku w porcie załadunku, gdzie przechodzi ryzyko i odpowiedzialność za dalszy transport.
FOB (Free on Board) – Sprzedający dostarcza towar na pokład statku w porcie załadunku, gdzie przechodzi ryzyko i odpowiedzialność za dalszy transport.
CFR (Cost and Freight) – Sprzedający pokrywa koszty transportu do portu przeznaczenia, ale ryzyko przechodzi na kupującego w momencie załadunku towaru na statek.
CIF (Cost, Insurance, and Freight) – Sprzedający pokrywa koszty transportu i ubezpieczenia (według klauzuli C) do portu przeznaczenia, ale ryzyko przechodzi na kupującego w momencie załadunku towaru na statek.
ICC w Incoterms 2020 wprowadził kilka zmian mających na celu usprawnienie, a także uproszczenie stosowania poszczególnych warunków dostawy pomiędzy kupującym i sprzedającym. Zmiana ta ma również prowadzić do ułatwienia interpretacji przepisów, a co za tym idzie, zapewnić lepszą spójność międzynarodowego systemu reguł handlu.