Incoterms 2020: Rewolucja w handlu międzynarodowym

Incoterms

Incoterms 2020 – zmiany i interpretacje

Warunki Dostawy Incoterms 2010 były stosowane przez dekadę, w związku z czym nadszedł czas na ich znowelizowanie. Nowe Międzynarodowe Reguły Handlu weszły w życie 1 stycznia 2020 roku. W regułach Incoterms 2020 zmiany w stosunku do tych z 2010 wydają się kosmetyczne, ale jednak są i warto o nich wiedzieć.

Incoterms 2020 składają się tak samo, jak Incoterms 2010 z 11 reguł handlowych, które określają warunki sprzedaży i zakupu. Zmiany, które wprowadzono, dotyczą uszczegółowienia pewnych pojęć i dostosowania do zmian, które na przestrzeni dekady miały miejsce.

 

Incoterms 2020 – najważniejsze zmiany:

  • 1. Adnotacje “on-board” na konosamentach i reguła FCA: Sprzedaż towarów na warunkach FCA jest najczęściej stosowana w umowach międzynarodowych, jak i krajowych. W związku ze zmieniającymi się potrzebami rynku Incoterms 2020 przewiduje dodatkową opcję przy tej regule – konosament z adnotacją “on-board”, czyli “załadowane na pokład”. Kupujący i sprzedający będą mogli wymagać takiego konosamentu, ale po wcześniejszym uzgodnieniu, kto i kiedy będzie musiał taki dokument przedłożyć.
  • 2. Koszty i ich usytuowanie: Głównym celem jest dostarczenie kompleksowej listy kosztów, aby sprzedający czy kupujący mógł znaleźć w jednym miejscu wszystkie koszty, które będzie ponosił na podstawie konkretnej reguły Incoterms.
  • 3. Różne poziomy ochrony ubezpieczeniowej – w regule CIF i CIP: W regule CIF i CIP został minimalnie zróżnicowany zakres ochrony ubezpieczeniowej. W regule CIF został zachowany obecny, niezmieniony stan z Instytutową Klauzulą Ładunkową (C) – jako pozycja domyślna – ale z możliwością ustalenia przez strony wyższego ubezpieczenia. Natomiast w regule CIP sprzedający musi uzyskać ochronę ubezpieczeniową zgodną z Instytutową Klauzulą Ładunkową (A), ale oczywiście strony mogą ustalić niższy poziom ochrony.
  • 4. przewozu towarów własnymi środkami transportu sprzedającego lub kupującego – przy regule FCA, DAP, DPU, DDP: Została wprowadzona możliwość przewiezienia towaru bez angażowania zewnętrznego przewoźnika, czyli sprzedający lub kupujący będzie mógł sam organizować taki przewóz, przy użyciu własnych środków transportu.
  • 5. Zmiana reguły DAT na DPU: Zmiana reguły DAT na DPU to jedna z głównych zmian, jakie zostały wprowadzone w Incoterms 2020. DPU (Delivered at Place Unloaded) – Dostarczone do miejsca wyładowane (oznaczone miejsce przeznaczenia). Miejscem przeznaczenia może być dowolne miejsce, nie tylko “terminal”. Jeśli jednak to miejsce nie będzie w terminalu, sprzedający powinien upewnić się, że miejsce, gdzie chce dostarczyć towary, jest miejscem, w którym jest w stanie wyładować takie towary. Została zamieniona również kolejność, w jakiej są prezentowane reguły DPU i DAP. Tak więc w Incoterms 2020 reguła DAP, gdzie dostawa następuje przed wyładunkiem, pojawia się przed regułą DPU.
  • 6. Włączenie wymogów związanych z bezpieczeństwem do zakresu obowiązków dotyczących przewozu i kosztów: Wymogi związane z bezpieczeństwem były ujęte w ograniczony sposób w regułach Incoterms 2010. Obawy związane z bezpieczeństwem zaczynały stawać się bardziej powszechne. W związku z tym w Incoterms 2020 dodano zakres obowiązków związanych z bezpieczeństwem. W regułach Incoterms 2020 koszty, poniesione w związku z tymi wymogami, zajmują bardziej poczesną pozycję.
  • 7. Dodanie not wyjaśniających dla użytkowników Incoterms 2020: Noty Przewodnie, pojawiające się na początku każdej reguły Incoterms w wersji 2010, pojawiają się teraz jako “Noty Wyjaśniające dla Użytkowników”. Noty wyjaśniające mają za zadanie pomóc osobie zainteresowanej w wyborze odpowiedniej reguły Incoterms dla danej transakcji.

Incoterms 2020 – wszystkie pozycje

Dla wszystkich rodzajów transportu:

  1. EXW (Ex Works) – Sprzedający udostępnia towar w swoim zakładzie lub magazynie, a kupujący odpowiada za załadunek, transport i formalności celne.

  2. FCA (Free Carrier) – Sprzedający dostarcza towar przewoźnikowi wskazanemu przez kupującego w określonym miejscu, gdzie następuje przeniesienie ryzyka.

  3. CPT (Carriage Paid To) – Sprzedający opłaca transport do wskazanego miejsca przeznaczenia, ale ryzyko przechodzi na kupującego w momencie przekazania towaru pierwszemu przewoźnikowi.

  4. CIP (Carriage and Insurance Paid To) – Sprzedający opłaca transport i ubezpieczenie (według klauzuli A) do wskazanego miejsca przeznaczenia, ale ryzyko przechodzi na kupującego przy przekazaniu towaru przewoźnikowi.

  5. DAP (Delivered at Place) – Sprzedający ponosi koszty i ryzyko do momentu dostarczenia towaru do wskazanego miejsca, bez rozładunku i odprawy importowej.

  6. DPU (Delivered at Place Unloaded) – Sprzedający ponosi koszty i ryzyko do momentu dostarczenia i rozładunku towaru w uzgodnionym miejscu (zastąpiło DAT z 2010).

  7. DDP (Delivered Duty Paid) – Sprzedający ponosi wszystkie koszty i ryzyko, włącznie z odprawą importową i opłatami celnymi, do momentu dostarczenia towaru do wskazanego miejsca.

 

Dla transportu morskiego i śródlądowego:

  1. FAS (Free Alongside Ship) – Sprzedający dostarcza towar wzdłuż burty statku w porcie załadunku, gdzie przechodzi ryzyko i odpowiedzialność za dalszy transport.

  2. FOB (Free on Board) – Sprzedający dostarcza towar na pokład statku w porcie załadunku, gdzie przechodzi ryzyko i odpowiedzialność za dalszy transport.

  3. CFR (Cost and Freight) – Sprzedający pokrywa koszty transportu do portu przeznaczenia, ale ryzyko przechodzi na kupującego w momencie załadunku towaru na statek.

  4. CIF (Cost, Insurance, and Freight) – Sprzedający pokrywa koszty transportu i ubezpieczenia (według klauzuli C) do portu przeznaczenia, ale ryzyko przechodzi na kupującego w momencie załadunku towaru na statek.

ICC w Incoterms 2020 wprowadził kilka zmian mających na celu usprawnienie, a także uproszczenie stosowania poszczególnych warunków dostawy pomiędzy kupującym i sprzedającym. Zmiana ta ma również prowadzić do ułatwienia interpretacji przepisów, a co za tym idzie, zapewnić lepszą spójność międzynarodowego systemu reguł handlu.

Udostępnij:

Podobne

Jako Agencja Celna świadczymy swoje usługi dla Polaków znajdujących się na terenie Wielkiej Brytanii. Zapewniamy pomoc m.in. w imporcie i...
Norwegia i Polska od lat dynamicznie wymieniają towary – od ryb po stal. Dowiedz się, jak przebiega import oraz eksport...
Reguła FOB Incoterms 2020 precyzyjnie określa moment przejścia odpowiedzialności za towar w handlu międzynarodowym, gdy zostaje on załadowany na pokład...
Skuteczna sprzedaż na rynku amerykańskim wymaga dogłębnego zrozumienia lokalnej kultury biznesowej oraz sprawnej obsługi celnej przy eksporcie towarów do USA

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.