Podstawowe informacje i zastosowanie drogowego listu przewozowego CMR

Transport drogowy, podobnie jak transport morski, lotniczy czy kolejowy, posiada swój własny list przewozowy. Międzynarodowy drogowy list przewozowy jest znany jako CMR. Skrót CMR pochodzi z języka francuskiego (Convention relative au contrat de transport international de Marchandise par Route), co oznacza Konwencję o umowie międzynarodowego drogowego transportu towarów. Konwencja ta, podpisana w Genewie 19 maja 1956 roku, ujednolica kwestie dotyczące dokumentacji przewozowej, warunków umowy o przewóz drogowy towarów, odpowiedzialności przewoźnika, trybu skarg i reklamacji oraz roszczeń wynikających z umowy przewozu. Polska ratyfikowała tę umowę w 1962 roku, a obecnie prawie wszystkie kraje Europy do niej przystąpiły.

Międzynarodowy drogowy list przewozowy CMR jako potwierdzenie zawarcia umowy

Międzynarodowy drogowy list przewozowy CMR stanowi dokument potwierdzający zawarcie umowy o przewóz drogą lądową. Wystawia się go zazwyczaj w trzech egzemplarzach w języku kraju nadania (po jednym dla nadawcy, odbiorcy i przewoźnika). Odpowiedzialność za wszelkie szkody wynikające z podania w liście nieprawidłowych informacji spoczywa na nadawcy, który sporządza ten dokument. Z kolei przewoźnik ma obowiązek sprawdzenia zgodności stanu towaru z danymi zawartymi w liście przewozowym.

Wystawienie listu przewozowego nie zawsze jest obowiązkowe (np. w przypadku przewozów pocztowych, przewozów zwłok czy przewozów ładunków należących do przesiedleńców). Jednakże, ze względu na funkcje dowodowe, legitymacyjne, instrukcyjne i informacyjne tego dokumentu, jego sporządzenie wpływa korzystnie na sprawny przebieg przewozu ładunku. Konwencja CMR nie zawiera wzoru listu przewozowego, ale określa, jakie dane powinny się w nim znaleźć. Strony umowy mogą również uzupełnić dokument o inne informacje, które uznają za niezbędne.

Dane, jakie powinny znaleźć się w liście CMR

  • miejsce i data wystawienia listu;
  • nazwisko (nazwę) i adres nadawcy;
  • nazwisko (nazwę) i adres przewoźnika;
  • miejsce i data przyjęcia towaru do przewozu oraz przewidziane miejsce jego wydania;
  • nazwisko (nazwę) i adres odbiorcy;
  • powszechnie używane określenie rodzaju towaru oraz sposób opakowania, a dla towarów niebezpiecznych ich ogólnie uznane określenie;
  • ilość sztuk, ich cechy i numery;
  • waga brutto lub inaczej wyrażona ilość towaru;
  • koszty związane z przewozem (przewoźne, koszty dodatkowe, należności celne i inne koszty powstałe od chwili zawarcia umowy do chwili dostawy);
  • instrukcje niezbędne do załatwienia formalności celnych i innych;
  • oświadczenie, że przewóz, bez względu na jakąkolwiek przeciwną klauzulę, podlega przepisom niniejszej Konwencji.

Dodatkowo, list przewozowy CMR może zawierać takie dane, jak:

  • zakaz przeładunku;
  • koszty, jakie nadawca przyjmuje na siebie;
  • kwota zaliczenia do pobrania przy wydaniu towaru;
  • zadeklarowana wartość towaru i suma przedstawiająca interes specjalny w jego dostawie;
  • instrukcje nadawcy dla przewoźnika dotyczące ubezpieczenia przesyłki;
  • umówiony termin, w jakim ma być wykonany przewóz;
  • wykaz dokumentów wręczonych przewoźnikowi.

Zalety i wady transportu drogowego

Główną zaletą transportu drogowego jest możliwość wykorzystania infrastruktury drogowej, takiej jak autostrady, ulice czy ścieżki. Transport drogowy może być wykonany bezpośrednio, bez przeładunków, co wpływa na bezpieczeństwo towaru. Ponadto, transport drogowy charakteryzuje się niską ceną usługi, możliwością przewozu towarów o szczególnych wymaganiach, dużą elastycznością pod względem terminowości, dużą dostępnością podwykonawców oraz elastyczną ofertą przewozów drobnicowych.

Niemniej, transport drogowy ma również wady. Najpoważniejszą z nich jest niskie bezpieczeństwo. Przewożenie towarów samochodami wiąże się z ryzykiem wypadków i opóźnień. Dodatkowo, transport drogowy generuje większe zanieczyszczenie środowiska, trwa dłużej na dalekie odległości, jest mało efektywny w przypadku transportu ładunków o dużej liczebności i masie oraz wymaga dodatkowego środka transportu w przypadku punktów znajdujących się na dwóch kontynentach.

Nasza Agencja Celna wspiera klientów niezależnie od rodzaju transportu. Cyfryzacja usług celnych pozwala nam dokonywać zgłoszeń w każdym urzędzie celnym UE. Dzięki temu możemy szeroko wykorzystywać nasze doświadczenie. Zapraszamy do kontaktu.

Udostępnij:

Podobne

Potwierdzenie zawarcia umowy przewozowej między nadawcą, przewoźnikiem a odbiorcą stanowi Międzynarodowy List Przewozowy CMR (Convention relative au contrat de transport...
Z dniem 1 października bieżącego roku Ukraina oficjalnie przystąpiła do Konwencji WPT (Konwencja o wspólnej procedurze tranzytowej). Oznacza to, że...
Uruchomienie nowego połączenia morskiego MSC Qingdao-Polska otwiera nowe perspektywy dla importerów i eksporterów, stanowiąc istotną zmianę w transporcie morskim. Agencja...
Tranzyt Hrubieszów to profesjonalna obsługa celna, procedury T1/T2 oraz wsparcie w międzynarodowym przewozie towarów przez wschodnią granicę Polski