Warunki dostawy CIP (Carriage and Insurance Paid To) Incoterms 2020
CIP (Carriage and Insurance Paid To), czyli “przewóz i ubezpieczenie opłacone do”, to jedna z reguł Incoterms 2020, która reguluje obowiązki stron transakcji. W odróżnieniu od innych reguł, CIP kładzie szczególny nacisk na ubezpieczenie ładunku podczas transportu.
Dostawa i ryzyko
Zgodnie z regułą CIP, sprzedający dostarcza towar i przenosi ryzyko na kupującego w momencie przekazania towaru przewoźnikowi. Sprzedający organizuje transport do uzgodnionego miejsca przeznaczenia.
Rodzaj transportu
Reguła CIP Incoterms 2020 ma zastosowanie do każdego rodzaju transportu, w tym również transportu multimodalnego.
Miejsca dostawy i przeznaczenia
W warunkach dostawy CIP istotne są dwa miejsca: dostawy (gdzie towar jest przekazywany) i przeznaczenia (do którego organizowany jest transport).
Ubezpieczenie
Sprzedający jest zobowiązany do zawarcia umowy ubezpieczenia towaru na rzecz kupującego, od punktu dostawy do punktu przeznaczenia.
Identyfikacja miejsc
Strony transakcji powinny precyzyjnie określić miejsce dostawy i przeznaczenia. Dokładne określenie miejsca dostawy jest istotne, gdy w transporcie bierze udział kilku przewoźników.
Koszty wyładunku
Sprzedający nie odpowiada za rozładunek towaru w miejscu przeznaczenia, chyba że umowa przewozu stanowi inaczej.
Odprawa celna
Sprzedający dokonuje odprawy celnej w eksporcie, ale nie w imporcie.
Obowiązki stron (skrót)
Sprzedający: dostarcza towar i dokumenty, organizuje transport i ubezpieczenie, pomaga w odprawie importowej.
Kupujący: płaci za towar, odbiera towar, ponosi ryzyko od momentu dostarczenia, organizuje odprawę importową.
Kupujący powinien zwrócić uwagę na ryzyko związane z przetrzymywaniem towaru w porcie. Sprzedający jest zobowiązany do zapewnienia szerokiej ochrony ubezpieczeniowej.
Przypominamy o konieczności posiadania numeru EORI przy imporcie/eksporcie towarów spoza UE. Wniosek o nadanie numeru EORI można złożyć samodzielnie lub skontaktować się z nami.