DAP (Delivered at Place) Incoterms 2020, czyli “dostarczone do miejsca”, nakłada na sprzedającego obowiązek dostarczenia towaru do wyznaczonego przez kupującego miejsca. Kluczowe jest jednak zrozumienie, że DAP nie obejmuje rozładunku towaru – ten spoczywa na kupującym.
Przykład: DAP Warszawa Incoterms 2020
Incoterms zostały opracowane przez Międzynarodową Izbę Handlową, największe na świecie zrzeszenie przedsiębiorców.
Dostawa i ryzyko w warunkach DAP Incoterms
DAP (“Dostarczone do miejsca”) oznacza, że sprzedający dostarcza towar i przenosi ryzyko na kupującego, gdy:
- Towar jest postawiony do dyspozycji kupującego na przybywających środkach transportu, gotowy do wyładunku, w oznaczonym miejscu przeznaczenia lub uzgodnionym punkcie w jego obrębie.
Sprzedający ponosi ryzyko związane z dostarczeniem towaru do oznaczonego miejsca przeznaczenia. Dostawa i przybycie do miejsca przeznaczenia są w tym przypadku tożsame.
Rodzaj transportu w warunkach DAP Incoterms
Reguła DAP Incoterms 2020 ma zastosowanie do każdego rodzaju transportu, również multimodalnego.
Precyzyjne określenie miejsca dostawy/przeznaczenia w warunkach DAP Incoterms
Strony transakcji powinny jak najdokładniej określić miejsce dostawy/przeznaczenia, ponieważ:
- W tym punkcie ryzyko przechodzi na kupującego.
- Koszty do tego miejsca ponosi sprzedający, a od tego miejsca – kupujący.
- Sprzedający musi zorganizować transport do uzgodnionego miejsca; w przeciwnym razie ponosi odpowiedzialność za straty kupującego.
Koszt wyładunku w warunkach DAP Incoterms
Sprzedający nie jest zobowiązany do wyładunku towaru. Jeśli jednak, zgodnie z umową przewozu, ponosi koszty wyładunku, nie może dochodzić ich od kupującego, chyba że strony uzgodniły inaczej.
Odprawa celna w eksporcie i imporcie w warunkach DAP Incoterms
W warunkach DAP, sprzedający dokonuje odprawy celnej w eksporcie, ale nie w imporcie lub tranzycie. Kupujący jest odpowiedzialny za odprawę celną w imporcie; w przeciwnym razie towar może zostać zatrzymany.
Obowiązki sprzedającego i kupującego w warunkach DAP Incoterms
1. Obowiązki sprzedającego:
- A1 (Obowiązki ogólne): Dostarcza towar i fakturę handlową oraz inne wymagane dokumenty.
- A2 (Dostawa): Dostarcza towary, przekazując je przewoźnikowi lub powodując ich dostawę w inny uzgodniony sposób, w uzgodnionym terminie.
- A3 (Przejście ryzyka): Ponosi ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru do momentu dostarczenia.
- A4 (Przewóz): Zawiera umowę przewozu do oznaczonego miejsca przeznaczenia, ponosząc koszty transportu. Wybiera trasę transportu i spełnia wymogi bezpieczeństwa.
- A5 (Ubezpieczenie): Nie ma obowiązku ubezpieczenia towaru.
- A6 (Dokument dostawy/transportowy): Dostarcza kupującemu dokumenty umożliwiające odbiór towaru.
- A7 (Odprawa w eksporcie/imporcie): Przeprowadza i opłaca formalności celne w eksporcie i tranzycie, a w imporcie udziela pomocy kupującemu (na jego koszt).
- A8 (Kontrola/opakowanie/oznakowanie): Ponosi koszty kontroli (jakości, pomiaru, ważenia), pakuje i oznakowuje towar.
- A9 (Podział kosztów): Ponosi koszty związane z towarem do momentu dostarczenia, opłaty za wyładunek (zgodnie z umową przewozu), koszty dokumentu transportowego, cła i podatki eksportowe i tranzytowe oraz koszty pomocy kupującemu w imporcie.
- A10 (Zawiadomienia): Zawiadamia kupującego o możliwości odbioru towaru.
2. Obowiązki kupującego:
- B1 (Obowiązki ogólne): Płaci cenę towaru.
- B2 (Przyjęcie dostawy): Odbiera towar po jego dostarczeniu.
- B3 (Przejście ryzyka): Ponosi ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru od momentu dostarczenia.
- B4 (Przewóz): Nie ma obowiązku zawarcia umowy przewozu.
- B5 (Ubezpieczenie): Nie ma obowiązku ubezpieczenia towaru, ale na żądanie sprzedającego, musi dostarczyć mu informacje niezbędne do tego ubezpieczenia.
- B6 (Dokument dostawy/transportowy): Akceptuje dokument dostarczony przez sprzedającego.
- B7 (Odprawa w eksporcie/imporcie): Udziela pomocy sprzedającemu w odprawie eksportowej i tranzytowej, a samodzielnie przeprowadza i opłaca odprawę importową.
- B8 (Kontrola/opakowanie/oznakowanie): Nie ma obowiązków w tym zakresie.
- B9 (Podział kosztów): Ponosi koszty związane z towarem od momentu dostarczenia, koszty wyładunku (chyba że umowa przewozu stanowi inaczej), koszty pomocy w imporcie, cła i podatki importowe oraz dodatkowe koszty poniesione przez sprzedającego w związku z niewykonaniem przez kupującego jego obowiązków.
- B10 (Zawiadomienia): Zawiadamia sprzedającego o terminie i miejscu odbioru towaru (jeśli jest uprawniony do ich określenia).
Kupujący, akceptując warunki DAP, powinien być świadomy ryzyka związanego z przetrzymywaniem towaru w porcie wejścia. Jeśli strony umowy zamierzają, żeby to sprzedający dokonał odprawy celnej w imporcie, zapłacił cło lub podatki oraz dokonał wszelkich formalności celnych w imporcie, to powinny rozważyć skorzystanie z DDP. Wtedy jednak trzeba pamiętać o zagrożeniach wynikających z dostaw DDP, tzw. gray customs.
Przypominamy, że każda firma, która zamierza importować lub eksportować towar spoza Unii Europejskiej, musi posiadać numer EORI. Wniosek o nadanie numeru EORI można złożyć samodzielnie poprzez platformę PUESC lub skontaktować się z nami, a my przygotujemy i wyślemy wnioski w imieniu Twojej firmy.