Zasady dostawy DDP Incoterms 2020: Dostarczone cło opłacone

DDP (Delivered Duty Paid), czyli “dostarczone cło opłacone”, to reguła Incoterms 2020, która nakłada na sprzedającego obowiązek dostarczenia towaru i zapłaty należności celnych importowych. Jest to jedyna reguła, która wymaga od sprzedającego zapłaty należności celnych importowych.

Przykład: DDP Warszawa Incoterms 2020

Incoterms zostały opracowane przez Międzynarodową Izbę Handlową.

Dostawa i ryzyko

Zgodnie z regułą DDP, sprzedający dostarcza towar do kupującego, gdy towar jest postawiony do dyspozycji kupującego, odprawiony w imporcie, na środkach transportu, gotowy do wyładunku, w oznaczonym miejscu przeznaczenia. Sprzedający ponosi wszelkie ryzyko związane z dostarczeniem towaru do miejsca przeznaczenia.

Rodzaj transportu

Reguła DDP Incoterms 2020 ma zastosowanie do każdego rodzaju transportu.

Miejsce dostawy/przeznaczenia

Sprzedający i kupujący powinni precyzyjnie określić miejsce przeznaczenia, ponieważ w tym punkcie ryzyko przechodzi na kupującego, a koszty do tego miejsca ponosi sprzedający (łącznie z kosztami odprawy w imporcie).

Koszty wyładunku

Jeżeli sprzedający, zgodnie z umową przewozu, ponosi koszty wyładunku, nie może dochodzić ich od kupującego, chyba że strony uzgodniły inaczej.

Odprawa celna

W warunkach DDP, sprzedający dokonuje odprawy celnej w eksporcie i imporcie oraz płaci wszelkie należności celne i dopełnia formalności. Jeśli sprzedający nie jest w stanie przeprowadzić odprawy celnej importowej, powinien rozważyć wybór DAP lub DPU. Należy pamiętać, że przy stosowaniu reguły DDP mogą wystąpić następstwa podatkowe.

Obowiązki stron (skrót)

Sprzedający: dostarcza towar i dokumenty, organizuje transport, ponosi koszty do momentu dostarczenia towaru, w tym koszty odprawy celnej w imporcie, pakuje i oznakowuje towar.

Kupujący: płaci cenę towaru, odbiera towar, ponosi ryzyko od momentu dostarczenia towaru, pomaga sprzedającemu w formalnościach celnych (na jego koszt).

Sprzedający, stosując regułę DDP, powinien zwrócić szczególną uwagę na fakt, że nakłada ona na niego maksymalny poziom obowiązków. Sprzedający ponosi odpowiedzialność za zapłatę należności celnych w imporcie oraz należnych podatków.

Przypominamy, że każda firma, która zamierza importować lub eksportować towar spoza Unii Europejskiej, musi posiadać numer EORI. Wniosek o nadanie numeru EORI można złożyć samodzielnie lub skontaktować się z nami.

Udostępnij:

Podobne

Incoterms 2020 – zmiany i interpretacje Warunki Dostawy Incoterms 2010 były stosowane przez dekadę, w związku z czym nadszedł czas...
Warunki dostawy FOB (Free On Board) Incoterms 2020 FOB (Free On Board), czyli “dostarczone na statek”, to reguła Incoterms 2020,...
Możliwości dla polskich przedsiębiorców oferuje rynek chiński, co jest wynikiem liczby ludności wynoszącej niemal 1,5 miliarda. Zarówno konsumenci poszukujący wysokiej...
Jeden z największych oraz najbardziej dynamicznych rynków handlu elektronicznego na świecie stanowi rynek amerykański. Amerykanie regularnie dokonują zakupów online, a...